MY STORY

MY STORY

blog archive

Popular Posts

Sunday 12 July 2015

UiTM dihatiku (PART 1)dalam ingatan

aku yang letih "nampak benor la kan muka exam :'D "



berhabuk dah blog aku ni rupanya hahahaha :D :D

Banyak perkara yang aku belajar sepanjang aku di UiTM,
Banyak perkenalan yang tidak dijangka,
Banyak kejadian yang terjadi yang mendewasakan aku....

Alhamdulillah...

Family, lecturer's and good friend always be there to support me ^^


6 tahun aku disini...tugasan terakhir aku adalah yeah hardcover thesis...selesai la tugasan aku sebgai pelajar degree....Finally Alhamdulillah SV da bagi kelulusan....Allah je yang tahu macam mana perasaan aku bila semua tugasan da selesai...

Sebenarnya aku xminat pon bidang sains ni...
tapi masa aku f.4, aku dimasukkan dalam class sains tulen..dah la class 1st..mmg xlah aku na pindah...
.kalau ikot hati aku..aku na masuk kelas sastera...
satu lagi, fmly aku semua bidang sains, tibe2 aku na sesat masuk sastera...rasa tercabar ye grrrrr

plus abg aku yg aku sangat kagum tu, lagila buat aku xnak berganjak dri class sains...hahaha
so aku yang xde hati kat sains ni...terpaksa double pulun...HATI XDE, tapi SEMANGAT ADA!
mmg betul benda yang kita xsuka, mmg susah sikit kita na bawak..tapi aku pikir masa tu, kalau kakak n abg aku boleh buat..kenapa aku x?Allah bagi otak semua orang sama je...kita yang kena develop otak tu...tapi mmg dari aku skolah menengah sampai la aku masuk Usem 5..aku kena double up effort sbb aku cuma bersulamkan semangat...

aku akui aku boleh hafal bnda sebijik sebijik...mungkin disebabkan masa aku darjah dua..aku berjinak jinak dengan sajak, pertndingan bercerita agama,melayu, english, chorus speaking n adik beradiknya..membuatkn aku kena hafal...
tapi aku penat gila bila masuk U sbb aku kena hafal banyak sangat.. sampai aku rasa xde mood na hafal da....


tapi bila aku duduk bawah didikan n tunjuk ajar seseorang masa sem 5...semua berubah...kerana seorang SV n kepercayaan bos letakkan aku bawah R&D...


beloved & awesome SV




Masa aku sem 4, semua orang kecoh2 pasal SV...masa na buat pilihan tu...alahai..takot sangat...aku minat kat dua lecturer ni....tapi yang sorang ni aku takot xleh bawak..mmg xyah masuk lab..tp na guna software tu ngaaaaa....but lagi sorang kalau aku duduk bawah dia..aku kena masuk lab...xkesah la..janji aku tau nanti apa aku buat...well sememangnya aku sangat tertarik dengan ilmu lecturer ni...aku xtau la kenapa banyak sangat yang dia tahu...AWESOME gila & aku sangat IMPRESS.. na dijadikan cerita sbb da jatuh hati dgn Dr. ni..aku pon kejar la dia supaya dapat jd SV...gila tak takot...org yg aku sangat respect & harap dapat bagi yang terbaik..Alhamdulillah...Dr. terima weyh...seronok gilaaaaa kkkk....Sbb aku rasa xlayak na duduk bawah dia..tp dia terima..

Dr. ada grantt tp memandangkan aku na buat tajuk sendiri...jadi dr benarkan...berapa kali aku tukar tajuk...sampai dr pon penin tgk aku...aku da rasa mcm dr mesti runsing denga aku ni...plus my aunty ada propose tajuk dekat aku, tapi aku menghampakan tajuk yg dia nak tu...sbb masa tu aku pk..projek tu besar sangat...aku takot aku xmampu...

Finally, aku dapat tajuk yang aku nak..dr bagi cadangan sbgai penambah baikkan...seyesly masa tu xde sape na support aku...sedih juga...i try to kol my aunty, yeah yeah i know she's not happy sbb aku xproceed dgn tajuk yg dia na tu...aunty aku pon bz..so dia just ckp try tgk google je..which i know dia sebenarnya kecewa sbb xproceed dgn tajuk yg dia propose...aku bukan sengaja..terpaksa, aku kekangan masa klu na proceed....



sepanjang aku buat proposal mestila ada up and down kan...tapi tu la...masa tu aku doa supaya aku xhampa kan SV je...aku cuba buat yang terbaik walaupun merangkak juga dengan proposal projek aku...yg best part nya...aku ni suka pk tinggi2...berbelit belit...nasibla SV aku tu sangat debak..dia akan bg solusi yg terbaek...


aku akui dia tegas..tapi itu yang membuatkan aku memajukan diri...sebab aku malu kalu xdapat perform dengan baik..kadang2 aku terpikir...bestnya kalau dapat berfikir n jadi macam dia...duduk bawah dia membuatkan aku banyak membaca & improvekan diri...sebab aku suka tengok dia banyak ilmu...n aku pon na jadi mcm dia...

masuk sem 6, bermulalah projek aku...Allah je yg tau, macam2 masalah yang datang...ade je bnda na sangkut...tp Alhamdulillah...masalah dtg tp Allah bg solusinya...aunty aku pon da mula seronok na tolong aku...walaupun dia x tlg secara lansung..tapi sifat ingin tahu dia yg tinggi tu, buat dia tanya soalan macam2 kat aku...buat aku kena search lebih...segala reaction dia na tahu...


Aku yang mmg xsukakan sains tibe2 jadi suka...sbb Dr. buat aku faham...sikap Dr. buat aku kena banyak membaca n fahamkan apa yang aku baca...kalau aku xfaham macam mane aku naconduct experiment aku....aku search banyak jurnal...plus aku bekerja dgn satu company bawah R&D ...
plus bos bagi kepercayaan aku untuk present bhgian R&D bila ada tender..muka Dr. yang aku kagum tu je aku bayangkan...aku baca previous research n baca n baca n fahamkan...yeah sbb kita na explain facts pada orang...xleh salah...bos na dapat tender plak...cuba bygkan kalau aku buat main2..bos terlepas peluang...aku tetap dibayar gaji...so apa cerita???

Aku plak suka tgk benda2 pelik...nanti aku cari apa benda tu, aku happy sangat bila dapat share dengan Dr. n yes aku sangat happy bila dr happy bila aku share benda2 baru...buat aku teringat masa matriks aku tukarkan printer yang rosak jadi printer toaster...aku ni suka membayang benda pelik2...lepas tu aku try usaha buat bnda tu jd...menjadi printer toaster aku...n the best part aku dapat anugerah projek paling kreatif...hahahaha sukakaaaan


masuk sem 6...aku rasa mudahnya aku baca n faham...aku leh ringkaskn n xpyah na ikot ayat sbijik2 buku...Alhamdulillah..yes, mmg betul...Allah da susun cantik perjalanan hidup kita...kita je kena pilih the right path...different path lead to different pathway... the choice is urs...


hari pembentangan projek...aku gugup sangat...aku takut menghampakan orang yang aku sayang...aku sayang SV aku, family n kawan yg selama ni bg support...tapi sv aku pesan beberapa hari sebelum hari pembentangan..." takut ke xtakut, awak kena lalui jugak...so baek xpayah takut"

perasaan tu sama macam perasaan masa aku wakil sekola utk bercerita,sajak, pantun, syarahan...terbayang cikgu2 yang melatih aku...ada yang aku berjaya gembirakan dengan kejayaan aku ada juga yang aku hampakan dengan kekalahan aku....

tapi aku berlatih sungguh2 supaya aku tahu sekalipon presentation aku xmnjadi...tapi aku da all out utk bg yg terbaek...plus SV aku satu bilik dgn aku...lagila aku berkobar kobar na bg yg terbaik...orang yang aku adore, impress, sayang na menilai presentation aku...haaaaa 

Alhamdulillah habis present Dr. mesej aku...Dr. puas hati dgn presentation aku...jadi aku lega...

Actually, aku malu sbb writing aku xberapa na baek...ada merah2 Dr. conteng...ini mnunjukkan aku kena improve...Isi lengkap tapi grammar ada yg salah, xguna hana...hati aku semangat na sambung tapi kalau mcm tu la rupa writing aku..malu aku na sambung,bukan senangkan Dr. tapi menyusahkan...better aku improve dulu then bru proceed...


Finally!Finally!Finally thesis aku berjaya di hardboundkan T.T 
terharu gila k...
esok siap n boleh ambil ^^ ngaaaaaaaaaaaa btw korang buatla kat "PRINT EPXERT" jimat!
sempat plak aku promote hahahaha



buat yang sudi membaca entry ni terima kasih...
bukan kira xsuka atau x...tapi kira berapa banyak semangat kau untuk achieve something...berapa banyak usaha kau untuk pastikan kau dapat apa yang kau nak...perasaan suka boleh dipupuk...tapi semangat n usaha itu yang penting...tapi kalau dri awal dah memang cakap kat diri xna bagi usahan xbersemangat maka lupakanlah sahaja niat utk mencabar diri...takot jadi lain plak...this is my story, hati lain2..




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...