MY STORY

MY STORY

blog archive

Popular Posts

Saturday 19 July 2014

Disebabkan dia...tq fr everything :')

Alhamdulillah dengan segala nikmatmu....

Sem 4 sudah berakhir,mulalah aku sebagai praktikal student...jadi masa praktikal ni,aku xduduk  dirumah.. Jadi Sememangnya aku rindukan suara ibu, bebelan ibu sudah sebati masa zaman sekolah ku...
Lepas f. 5, aku melangkah kaki ke PLKN kemudian matrik,then U, sudah jarang aku dapat pulang ke rumah... but that is not the point...the point is, aku tahu kenapa aku berbeza dari aku zaman sekolah n sekarang...semakin hari aku semakin terikot ikot...

Ibu...
dulu masa kecik2,
ibu selalu bising...disebabkan dia aku menjadi diri aku yang sekarang...
bebelan ibu seperti irama yang bermain main, aku semakin rinduuu...
kena pukul n kena tarik telinga tu da lali da masa2 kecik2 dulu...
ibu da semakin tua, ibu pun da xbisin macam dulu,sebab aku da besar...
tapi aku rinduuu...

bila di bilik,
ibu sellau pesan, kutip rambut, jangan ada rambut atas lantai...langsir tu klu da bukak tingkap, xbetol, betolkan balik..pernah sekali, mase tu aku darjah 6  aku bukak tingkap, langsir tu aku betulkan macam tu je, jadi ade lipatan kecil terselak, ibu nampak..best sangat kena tibai dengan ibu, menagis la, pastu beringatsampai bila2 hihihi ..degil lagi hahaha
ibu paling pantang ade rambut atas lantai walaupun sehelai...mmg telinga ni mase kecik2 dulu da lali dengar bebelan ibu... tapi ape yang aku perasan adik beradik ibu juga begitu... kalau aku pergi rumah adik beradik ibu time cuti... diorg akan pesan " adik, no rambut atas lantai ok...sehelai pon xna" they r vry prticular about this...
b4 keluar bilik kena check baju kotor,belakang pintu..semua kena bawak turun...kalau x t dengar la ibu mara panjang2...heeee jadi bila da besar,da terbiasa dengan keadaan itu..satu hari, masa aku pulang cuti U hujung minggu..aku kelam kabut sebab balik sehari je...ibu cakap "xpe dik tinggal je baju tu t ibu kemas" .tapi aku buat jugak sendiri...sebab da terbiasa...dulu kecik2 xrase pon,tp bila da besar..rasa sebak pulak bila ibu ofer na kemaskan, baju kotor aku xkan ibu na kutip...:'( ur the best mum...

now, i can see, kakak jugak mcm tu, bila cuti hujung mnggu masa awal2 masuk U dulu selalu  peg rumah kakak...pasal dekat je ngn uitm...dia pesan "adik xna ade rambut tau atas lantai,sehelai pon xna" kalau ada, memang dia mengamuk smpai ke malam... hihihi
jadi disebabkan ibu da biasekan mcm ni, maka lama2 aku sudah biasa dengan keadaan sebegini...jadi bila kat rumah, sebelum kuar bilik,aku akan check lantai no rambut...terima kasih ibu ^^


di bilik mandi,
ibu punya bilik air mmg dia letak karpet kecil...aku memang suka mandi di bilik mandi ibu..sebab besar...hiks3...pernah sekali aku mandi mase kecik2 dulu, habis basah bilik air ibu,ibu start mara, memg ayah la yang pggil aku lalu ku kena mara dengan ayah....ibu memang pastikan bilik air dia kering,tmpat mandi je basah....bilik air aku je xpernah mengizinkan ada karpet sebab ruangan yang kecil...
bukan ibu je, adik beradik ibu kalau pegi rumah diorg..semua ada karpet...memang adik beradik ibu jenis xsuka bilik air basah...
nowadays, rumah kakak jugak ade jugak karpet kecil...ngaaaa bilikair diorg memang di deco kan dengan cantik.. ^^ rambut again, habis mandi je kena kutip kalau ade rmbut dekat lubang..sume macam..ibu ke adik beradik ibu ke,kakak pon...
cermin bilik air aku dulu kecik2 selalu kena mara ngn ibu kalau kotor ke basah ke...hahaha i just miss that moment..


di dapur
Kalau memasak, mesti kena sediakan lapik surat khabar kat meja n kabinet sebelah dapur...dulu masa kecik xfaham ape tujuannya..bila da besar aku faham...ibu xna masa masak, minyak percik kena kabinet dia..n lepas da siap memasak xteruk sgat na lap...sebab yang aku perasan, bila ibu memasak je tgah2 memasak tu, kalau kotor sikit dia lap, dia macam sensitif sangat..bila tgk adik beradik ibu yang laen pon macam tu jugak...
ibu xsuka siniki dia penuh masa tgah memasak, so habis guna je terus basuh..dia xsuka da habis masak baru basuh semua...semua kena done mase tu jugak...not only my mum,adik beradik ibu pon macam tu...tapi ape yang aku nampak...walaupun sibuk memasak,tapi dapur sentiasa nampak kemas...n cepat je ibu ke adik beradik ibu ke kakak ke kalu memasak...mmg pantas je sume..kalau dulu aku lmbat2 kakak yg sound, cepat sikit boleh jangan lembap...maka aku da biasa....

part bontot kuali paling best...hahaha ni bontot kuali ni...zaman kakak belajar dulu n aku sekolah rendah kot, selalu kena mara ngn ibu...pernah sekali ibu suruh sental balik...ibu pantang bontot kuali dia hitam... nanti ibu akan cakap " ni mesti bontot kuali berminyak pegi panaskan atas dapur" jenuh la aku ngn kakak sental balik kuali dia..sampai ade satu ketika, ibu bg aku kuali yg ade sedikit kesan hitam di bontot suruh pakai yang tu je kalau masak..sebab aku yang rosakkan...jadi aku dibiasakan sebelum panaskan kuali atas dapur lap dulu bontot dia..sebab takot ade minyak, t hitam lagi,jenuh na sental..egat senang na sental...hahaha dengan dengar amukan ibu lagi...

sinki ibu, mesti kena sentiasa kosong n bersih...b4 tdo kena check..kalau na dengar ibu bebel pnjang pnjang,lepas minum letak je la cawan dalam sinki xyah basuh...ngaaa
 sponge ibu xleh terendam dalam air sabun,dia cakap t sponge dia bau masam...hohoho...
kalau membasuh, kena bilas dengan air dulu,buang dulu semua kotoran baru sabun then bilas balik...mesti dimulakan dengan cawan...dulu kecik2 ckp bnyak kali pon xpaham..tapi sekarang da paham lepas jangkit pnyakit ibu..masa na smpan pnggan n cawan..cium dulu bau ape... dulu kecik2 selalu dengar ibu ckp mcm mni " ibu da cakap bekali kali,xpaham2 jugak...kalau sental trus dgn sabun habis la sponge ni kotor pastu bau berjngkit dgn pnggan2 lain..cawan ni basuh dulu, t cawan ni bau xsedap" aku dulu runsing sgat, knapa mesti ibu cium dulu cawan, periuk,mangkuk n pggan dia b4 simpan..tapi aku tersedar bila xsengaja aku juga buat benda yang sama...pastu kalau bau xsedap aku basih blik...ape yang aku perasan...adik beradik ibu juga mcm tu :) see menurun opah ni..hehehe

bila na buang sisa makanan, ibu akan amek beg kecik buang sume sisa makanan dalam tu and  ikat kemas2..then baru buang dalam tong sampah dapur campur dengan sampah lain...dulu aku xfaham, tapi skang aku faham walaupun ibu xcakap, ibu xna sampah dia berbau n cicak ke lipas ke datang...maka sudah kebiasaan aku...

ais ni paling best, dulu Ya Allah malasnya na isi balik, memang kena kaw2 punya ngn ibu...ibu pantang ais dia lepas guna xisi balik ^^ botol kicap n sos..kena pastikan sume lap balik lepas guna..dulu kecik2 jangan harap la..memang aku suke kalau kotor then bila tutup dia memercik..splash gitu..hahaha
time kecik bila lap meja,tau na cepat je,konon na bace buku la kan UPSR bila lap tolak ke bawah...pastu klu ibu nmpak, dgar la ibu bebel..ibu mesti suruh tadah ngn tangan...meja,kabinet n dapur mesti kena lap...pastu lepas da lap kena sapu bawah meja..tapi yg selalu buat bnda tu mase aku kecik2 kakak n ayah...aku selalu curi tulang or bak kate ibu "buat keja xbagi habis" skang da x mcm tu...apesal la kecik2 dulu degil...hihihi

bila basuh kain
ibu paling xsuka kalau baju yang dia basuh xbau wangi n xbersih...mesti kantoi ngn ibu, xrendam dulu stokin b4 basuh mesin..or mayb rendam tp xbetolkn balik jd belah luar yang terendam...baju skolah kalau nmpak xbersih..xrendam la tu b4 basuh mesin...tnegkuk baju ayah mesti xberus dulu...baju kemja pengawas ni mesti xberus tgn n kolar dia dulu....ibu mesti tau punya..sbb mmg dia perhatikn baju dia mase dia melipat...or gantung,,,,dulu aku xheran pon...tapi bila aku masuk U...orang tegor aku, "knape kau cium2 baju kau".."kau kalau basuh baju, memang berbau je bilik wangi" aku xmcm ni dulu, ni mungkin da berjangkit...pernah sekali, baju aku gantung dgn tmpat sidai yg ramai sidai..plus ade plak yg da kerin berhari2 tp xmo angkat..cmpur2..jadi xsedapla baunya kan...so berjngkitla.baju aku bau xsedap....mmg aku basuh kali kedua la...jd aku trpksa la beli holder kaen letak dalam bilik...bila basuh bju bru guna..bila bsuh gntung kat holder je la sbb aku xsuka bau bju aku bercampor jadi bau xsedap...heee..sbb kat rumah bju aku wangi je ibu jaga...

di ruang tamu
aku memang dari kecik, ibu xbagi maen kat ruang tamu..ibu pesan "adik,jangan lenjan krusi ruang tamu ibu nanti dia lunyai " walaupun masa tu aku kecik lg n tadika,aksgat faham kawasan ruang tamu tu bukan kawasan jajahan aku...mase tu aku selalu tgk, ayah rajin gilap perabot ibu hujung minggu....

di ruang tv
ni kawasan jajahan aku, tapi dulukecik2 lepas selrakkn bantal aku xreti na susun balik, harap orang laen buat..mmg telinga ni selamat ibu tarik hahaha...tapi terima kasih ibu,beringat...bila da besar...selesai tgk tv..susun balik remote tutup suis n susun balik bantal...

tugasan rumah
memandangkan ibu bekerjaya, aku n kakak la mase kecik2 kena tlg ibu setel hal rumah...tp mase aku sekolah rendah kakak lebih banyak buat kerja...drjah 4 la paling aku mengelat...drjah 5 n 6 salu kena mara sebab buat kerja xsempurna...skolah mengah kadang ok kadang malas hihihihi bila msuk matrik jadi better sikit..bila da masuk  U baru aku xdegil n malas...hehehe
dulu b4 ibu balik kul 5...aku n kakak kena sapu porch dulu..yang aku perasan..ni mmg rutin adik beradik ibu,bz macammane pon..kawasan rumah pagi2 mesti kena sapu dulu..biasenya ibu peg keja pukul 6.30...jd 6.20 tu da kena kumpul sampah, ibu kalau dia rjin, dia cabut rumput kecik2 yg tumbuh tepi2..kutip daun pokok palma yang kering..potong daun kering...pastu suruh aku kumpul n cepat2 buang dlm tong sampah luar b4 lori lalu...6.30 pg ibu na bertolak da...kalau aku lmbat2 kumpul sampah mmg ibu menjerit la sebab dia da lambat..hohoho..bila ibu peg mase tu rase heaven sgat...hahaha tapi pokok kena siram, baju kena basuh n sidai...b4 dia blik kerja kul 6..semua kerja kena selesai...pnggan da simpan...baju da angkat,da lipat n simpan...baju kakak da siap gosok n simpan...tp aku n kakak suka buat lambat..time ibu na balik kelama kabut macam org gila lari sane sini setelkn rumah..hahaha bila hujung mnggu, kalau terlewat kul 4 baru na angkat kain , t ibu cakap " kakak angkat kain, da kentot dihari da"   "adik pegila angkat kain tu, kang kentut di hari" i dont know istilah ape yang ibu gunakan, tapi aku n akak mmg faham mcm tu...hahahahaah
kalau sidai kaen, ibu ade peraturan dia, bju mcm ni belah luar, bju mcm ni belah dalam..singlet pagoda ayah n bju kerja ayah sume kena hanger kembang...baju mcm ni hanger sekeping...mmg kena ikotla...

bila kakak masuk u time aku skolah mengah, akula penyambung warisan setelkan keja rumah..tapi aku kadang2 tpu jugak..ibu tnya harini sapu porch x, aku jwab sapu..sidai baju pukul brape...awal pagi...pastu bila xkering ibu tnya " kalau awal pagi,knape baju xkering?" pastu buat muka xbersalah...padehal sida bju da kul 11, kul 12...mmg la xkering...perangai...then ibu tnya lg...siram pokok x, siram..menipu je tau....tapi ibu tau...kadang ibu bisin,dia ckp pokok2 dia nmpak kering...(ibu mcm tau2 je) t ibu xna bisin,dia siram wktu malam...then aku pon hepy sbb xpyah siram..ish3 dulu punya pangai...

bila hujung mnggu, ibula yang sebuk buat itu ini....kadang2 dia da siram pokok, dia trus cuci porch..dia kemas bilik abg, bilik aku n kakak smpi la ke bilik tetamu...aku kagum tgk ayah...ayah selalu tlg ibu...kadang2 sidai baju sambil nyanyi, ibu belum njerit lagi kat aku n akak,ayah da sidai kn siap2 kaen2..ayah dulu kecik2 garang..kalau kejot tu...xpayah bukak pintu..baru pgang tombol..da berdiri konon da bngun...cer kalu ibu kejot...xgegar pintu xbgun hahaha Astaga teruknya pangai dulu...aku n kakak selalu amek mase..kul 7.05 baru terhegeh kuar bilik..padehal tido sekjepa lepas subuh pon jadi la...kang ibu xjerit, dapat sebatan ayah plak...so kakak n aku saling mengcover...masak, ayah mmg tip top la memasak....kadang2 masakan ayah ade hiasan lagi...kadang2 aku terpk..ayah ni tgk maen dgn ubat je kat hospital tp berjiwa seni jugak...hehehe


apa yang aku nampak, bukan ibu je macam ni...na kate sebab ibu anak sulung?tp ibu anak no. 4...da memang aku nampak apa yang ibu buat sama macam kakak ibu ke adik ibu ke, apa yang diorg buat memang same...ape diorg xsuke mmg same...semua jenis particular...mula2 aku ckp kakak aku cerewet macam ibu..last2 aku pon same je...mungkin menurun dari opah ni...heheheehe

apepon..aku rindu zaman ibu mengajar aku menjadi manusia... :') terima kasih ibu...sekarang ibu da tua, xkuat macam dulu lagi...kadang2 aku balik cuti aku tgk rumah kemas tp xmacam dulu, dulu mmg nmpak ibu lap selalu..bilik tetamu pon ibu da jrg lap mcm dulu...klu x dulu setiap mnggu...tngga ibu lap..tp skang semua da xmcm dulu..ak tau ibu da xkuat..Alhamdulilah..aku da x berperangai teruk macam dulu..dulu xkesah pun tgk ibu buat..skang aku rase sebak n sensitif...

disebabkan dia, ibuku...aku menjadi biasa untuk bawak diri...pesan ibu selalu dalam ingatan...i luv u ibu...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...