MY STORY

MY STORY

blog archive

Popular Posts

Sunday 26 July 2015

"BUKU- BUKU" & ME


 Aku dah mula terasa bosan duduk di rumah...
hmmm..mana taknya.... dulu time blajar mmg mindset "na rehat sbb nanti masa start pengajian penat gila xde masa na malas2" skang aku tunggu hari demi hari sampai result keluar... apa khabar la gamaknya result aku...aku akan diam je la bila result keluar nanti..aku akan masuk dalam selimut..n seminggu masa result keluar, aku manusia yg tidak bernama...& aku xkenal sape2 masa tu..aku cuma kenal diri aku sndiri je...so xde sape leh panggil aku muahahaha...

now is like...
" gila xde masa na malas-malas" da terlebih-lebih masa dah...kang kalau tido je keja...mula la lemak rata satu badan...ate, dah mendatar je time tido..ye xkome...ape lagi elok2 je lemak kat badan naek sampai ke otak haaaa...pastu otak jd lembab sebati da  mcam buat kek tu..kesemua tempat lemak mngisi ruang...

aku mulala..xkeruan...sbb risau xtau na buat apa...huaaaa sebelum ni masa belajar tau na buat apa..ok lepas cuti ada banyak bnda na setel..study & assigment...skang??ternganga la membesarkan badan...

mujur la aku ada buku-buku yang boleh dibaca...seperti biasa aku si penggemar buku-buku boleh mnghadap buku berejam2...kadang2 berbuku-buku aku habis baca...plus aku baca memang laju...bagi tgk muvee n baca buku berpuluh2 aku boleh habis dalam satu hari hahahahah


masa kecil2 dulu...kalau ibu ayah bawak shopping..aku lebih senang ibu ayah tinggalkan aku kedai buku or tmpat buku..aku akan melepak kat situ n baca semuanya...bahagia sangat,,,,

buku cerita,novel,motivasi, buku agama yg kena dgn jiwa muda aku menjadi pilihan aku....
haritu after hantar thesis...aku tunggu train aku..so smentara tunggu ETS, aku lepak2 kat NU sentral pegi MPH.. so, salah satu buku yang gila kebaboom aku tertarik adalah

 


tengok cover pun da menarikkan....haaaa apetah lagi isi dalam...so aku habiskan masa baca buku ni...tipula..aku manusia...ada je masa2 aku rasa down...so selaen susjud pada Allah n AQ tenangkan hati...buku-buku la sahabat aku...kat sini la aku memotivasikan diri...aku akan jd lagi serabut bila dengar orang mengumpat - mengumpat..terasa hati begitu kotor, penuh dengan negatif & kebencian...

pensyarah ethic aku selalu pesan

"Smart people talk about ideas,
average people talk about things,
stupid people talk about other people." 

orang yang belajar ethic ialah sumone yg wisdom...
kalau boleh aku elak sangat dengar luahan hati orang laen tentang hati yang sakit or etc...dan kalau boleh aku xna pun ada penyampai yang sampaikan tentang kburukan aku...sebab pada aku, aku sedia menerima teguran berdepan terus berbanding orang yg meluah perasaan pada orang lain ni baru sampai pada aku, plus aku outspoken person, xsuka..direct cakap xsuka...xsuka, aku larikan diri terus...wlupun kadang2 sikap outspoken aku ni mungkin boleh melukaka hati org lain..yaa sbb kata2 lebih tajam dri mata pedang..so usually i choose utk larikan diri....n yes aku akan mnegelak dari jumpe bnda yg aku xsuka...sbb mindset aku, kalau orang yg tegur secara berdepan adalah seorang yg sangat jujur & ikhlas na tolong kita berubah jadi seorang yg lebih baik...dan YA! sudah tentu teguran itu datangnya dari Allah... ^^
pesanan yang xmungkin aku lupa

" sakit hati macam mana pun, mengadu pada Allah..tentu ada mana2 silap kita sampai Allah menguji sebegitu rupa atau Allah na beri sesuatu yang besar  ganjarannya maka Allah menguji terlebih dahulu dengan kesakitan"


" cerita pada awal nya sebesar jari kelingking je, na sedapkan cerita punya pasal orang tambah cili,bawang n semua2 la...ending jadi sebesar ibu jari "

terima kasih pada insan-insan yang berikan nasihat ini...

itula...kalau aku mula rasa ada kebincian n aura negatif dalam diri..tntula buku motivasi & berinspirasi jadi pilihan

berbalik pada buku....

ohmaiiii...begitu sronok hokey tgk buku2..macam na tenggelam dalam lautan buku...ya aku karam..karam...karam bersama bku2 yg bermanfaat hahahahaha

nilah antara buku2 yg menarik tertarik kau mmg da boom yg aku jumpe haritu..


this is my favorite author!!!buku dia semua seronok...aku jd gilakan buku2 dia lepas aku tgk cerita "Confession of Shopaholic" ternyata buku dia sangat seronok..n cerita tu bersmbung2...seronok gila..tp muvee dia keluar sekali tu je...ok smbungan dia smpai becky tu ada anak la...still suka shopping hahahaha

next,

eyh aku mata duitan???ahahaha no lah! money is not everything, but everything needs money hokey! cuba bayangkan aku xberduit...macam mana aku na kumpul semua buku2 ni....haaaaaa..pentingkan duit tu... kumpul duit ni kepuasan diri...

umpama,
kepuasan score tinggi  dalam exam...satu pencapaian...
 kepuasan bila kau sampaikan ilmu pada orang,orang faham,
 kepuasan bila kau present orang suka dengan presentation kau....

memandangkan aku suka pk apa yg aku nak pada masa depan...
membuat aku sangat teguh mengejar ape yg aku nak...
dapat xdapat lain crita, tp pada aku kalau aku nak, aku nak jugak...
aku akan cuba capai sedaya aku...
sampai Allah sentap hatiku, maka aku pon akan sentap n layu...
then cari buku2 inspirasi supaya sentap aku hilang ahahahaha

next,


buku yang korang sendiri akan terleka & sentap bila membacanya...buku ni actually pensyarah ethic aku penulisnya....haaaa kompem la anak murid try na baca kan..dalam class pon selalu dapat nasihat kaw2 punya best..habis class xde dah..tapi buku, rasa na bermotivasi baca la balik...see berterusan... hehehehehehe

next,



ah!buku ni!arghhhhh!!! gila xsuka! kalau da beli yg satu...kau akan craving na baca yg kedua punya...hmmmm...kenapa ni?sbb masa ni aku xcukup duit... huaaaa jadi xdapat la na beli..tangkap gmbar je la dik...sabar ye dik...t kita beli...


chicken soup????




koleksi chicken soup ni actually, ckgu tution fizik aku dulu yg perkenalkan..masa dia mnegajar dia cerita tentang buku ni...ok bila aku pegi survey sndri buku-buku ni..oh mata aku bersinar - sinar...mmg buku2 ni attempting sangat.....macam2 jenis ada ok..dia menusuk hati..aku menari nari..sbb terhibur hahahaha...


Last but not least..antara buku2 yang mmg aku punya feveret la..da baca...&
da memilikinya terlebih dahulu...







 Love
Hana Liyana khairul


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...