MY STORY

MY STORY

blog archive

Popular Posts

Monday 6 February 2012

50 keistimewaan wanita

50 KEISTIMEWAAN WANITA. . . .


  1. Doa wanita lbh makbul drpd lelaki kerana lbh penyayangdr lelaki. Sabda Rasulullah ” Ibu lbh penyayang drpd bapa dan doa org penyayang tdk akan sia2 “
  2. Seorang wanita solehah lbh baik dprd 70 org wali.
  3. Wanita solehah lbh baik drpd 1000 org lelaki yg tdk soleh
  4. Seorang wanita solehah lbh baik drpd 70 org lelaki soleh.
  5. Sesiapa yg menggembirakan anak perempuannya, maka darjatnya umpama org yg sentiasa menangis kerana tkt kan Allah SWT dan org yg tkt kan Allah SWT akan di haramkan api nerkaa ke atas tubuhnya.
  6. Sesiapa yg membawa makanan utk keluarganya, maka pahala sama seperti bersedekah. hendaklah mendahulukan anak perempuannya drpd anak lelakinya. maka sesiapa yg menyukakan anak perempuannya seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail a.s.
  7. Haid seorang wanita menjadi penebus dosanya yg lalu. jika pd hari pertama haidnya dia membaca “Alhadulillahi’alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah (Segala puji bg Allah dlm segala keadaan dan aku mohon kpd Allah dr segala dosa)”, maka Allah SWT akan membebaskannya dr api neraka dan dgn mudah melalui shiratul mustaqim dgn aman dr seksa. bahkan Allah SWT akan mengangkatkan darjatnya sama sprti darjat 40 org syuhada’ apbl dia sllu berzikir kpd Allah selama haidnya.
  8. Sabda Rasulullah SAW : “Wanita yg tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku di dlm syurga”
  9. Sesiapa yg bersikap ihsan dan mendidik anak perempuan atau saudara perempuannya dgn penuh rasa taqwa dan bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.
  10. Daripada Aisyah r.a : “Segala yg di uji dgn sesuatu drpd anak2 perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya drpd api neraka. “
  11. Syurga itu adalah d bawah telapak kaki ibu
  12. Apabila dua org ibu bapa mu memanggil mu, maka jwb lah panggilan ibu mu dahulu.
  13. Seorang wanita yg taat berkhidmat kpd suaminya akan tertutup pintu2 neraka dan terbuka pintu2 syurga. masuklah dia drpd mana2 pintu yg dia kehendaki tanpa di hisab.
  14. Seorang wanita yg taat suaminya (serta menjaga solatnya dan puasanya), semua ikan d laut, burung di udara, malaikat di langit , matahri dan bulan akan beristighfar utk nya selama dia mentaati suaminya dan meredhainya.
  15. Aisyah r.a berkata : “Aku bertnya kpd Rasulullah SAW siapakah yg lbh besar hak nya terhadap seorang wanita?? ” jawab Baginda, “Suaminya”. “Siapa pula yg berhak terhadap seorang lelaki??” jawab Rasulullah SAW, “Ibunya”.
  16. Apabila seorang wanita mengerjakan solat lima waktu, berpuasa di bln Ramadhan, memelihara kehormatannya serta mentaati suaminya, maka pasti akan masuk syurga dr pintu mana saja yg dia kehendaki.
  17. Allah SWT akan memasukkan setiap wanita yg membantu suaminya dlm urusan agama ke dalam syurga lbh dahulu drpd suaminya.
  18. Apabila seorang wanita hamil, maka beristighfarlah para malaikat utk nya. Allah SWT akan mencatatkan bg nya setiap hari dgn 1000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1000 kejahatan.
  19. 2 rakaat solat seorang wanita yg hamil adalah lbh baik drpd 80 rakaat solat seorang wanita yg tdk hamil.
  20. Wanita yg hamil akan mendapat pahala puasa pd siang hari.
  21. Wanita yg hamil akan mendapat pahala ibadat d mlm hari.
  22. Apabila seorang wanita mulai sakit bersalin, maka Allah SWT alan mencatatkan baginya pahala org yg berjihad ke jln Allah.
  23. Wanita yg bersalin akan mendapat pahala 70 thn solat dan puasa dan setiap kesakitan pd satu uratnya akan di kurniakan oleh Allah SWT satu pahaal haji.
  24. Apabila seorang wanita melahirkan anak, keluarlah dia drpd dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.
  25. Aekiranya seorang wanita meninggal dunia di dalam tempoh 40 hari selepas bersalin, dia akan di kira mati syahid.
  26. Seorang wanita yg menyusukan anaknya dgn susunya sendiri akan mendapat satu pahala dr setiap titis susu yg di berikannya.
  27. Jika seorang wanita menyusukan anaknya hingga cukup tempoh (2 1/2 thn), maka malaikat2 di langit akan mengkhabarkan berita gembira bahawa syurga wajib baginya.
  28. Jika seorang wanita menyusukan anaknya yg sedang menangis, maka Allah SWT akan memberikan pahala satu thn solat dan puasa.
  29. Seorang wanita yg menghabiskan malamnya dgn tidur g tdk selesa kerana menjaga anaknya yg sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 org hamba dan dosa2nya akan di ampunkan oleh Allah SWT.
  30. Seorang wanita yg menghiburkan hati anaknya, maka Allah SWT akan memberikan 12 thn pahala ibadat kepada nya.
  31. Apabila seorang wanita mencuci pakaian suaminya, maka Allah SWT akan mencatatkan 1000 kebaikan dan mengampunkan 2000 kesalahannya. bahkan segala sesuatu yg disinari matahri akan meminta keampunan baginya dan Allah SWT akan mengangkatkan 1000 darjat untuknya.
  32. Seorang wanita yg melayani suaminya selama seminggu, maka di tutupkan baginya 7 pintu neraka dan dibukakan baginya 8 pintu syurga yg akan di masukinya dr mana2 pintu tanpa di hisab.
  33. Seorang wanita yg menunggu suaminya pulang ke rumah , di bersihkan mukanya, dihamparkan alas duduknya, disediakan makan minum suaminya, di renung dan di pegang tangan suaminya dgn penuh kasih syg , di perelokkan hidangannya, di pelihara anak-anaknya dan di manfaatkan harta suaminya demi mencari keredhaan Allah, maka di sunatkan baginya setipa ucapan, langkah dan pada suaminya seperti memerdekakan seorang hamba. Pada hari Qiamat nanti, Allah akan mengurniakan Nur sehingga tercengang semua wanita atas kurniaan rahmat itu. tiada seorang pun yg akan sampai ke martabat itu melainkan para nabi.
  34. Tidak akan putus ganjaran dri Allah SWT kepada seorang wanita yg siang dan malamnya menggembirakan suaminya.
  35. Seorang wanita yg melihat suaminya dgn kasih sayang dan seorang lelaki yg melihat isterinya dgn kasih sayang akan di pandang oleh Allah dengan penuh rahmat.
  36. Seorang wanita yg melayan suaminya tanpa khianat akan di berikan ganjaran 12 thn solat.
  37. Seorang wanita yg melayan suaminya yg pulang ke rumah didalam keadaan yg letih dengan baik akan mendapat pahala jihad.
  38. Seorang wanita yg memicit suaminya tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan seorang wanita yg memicit suaminya apabila di suruh akan mendapat pahala tola perak.
  39. Dari Hazrat Muaz : mana2 wanita yg berdiri di atas dua kakinya dan menyediakan makanan utk suaminya sehingga muka dan kepanasan oleh api, maka diharamkan muka dan tangannya dari api neraka.
  40. Thabit Al Banani berkata : Seorang wanita bani Israel yg buta sebelah matanya sangat baik terhadap suaminya. dia memegang pelita ketika apabila ia menghidangkan makanan di hadapan suaminya, di pegangnya pelita sehingga suaminya selesai makan. pada suatu malam pelitanya kehabisan sumbu. maka dia menjadikan rambutnya sebagai sumbu pelita. pada keesokan harinya, matanya yg buta telah celik. Allah SWT mengurniakan kemuliaan kepadanya itu kerana telah menghormati dan memuliakan suaminya.
  41. Pada suatu ketika di Madianh, Rasulullah SAW keluar mengiringi jenazah. baginda mendapati ada beberapa org wanita didalam majlis itu. Baginda lalu bertanya, “Adakah kamu menyembahyangkan mayat?”. Jawab mereka, “Tidak” . lalu baginda bersabda, “Seeloknya kamu sekalian tdk perlu menziarahi jenazah kerana tiada pahala bagi mu. tetapi tinggal lah di rumah dan berkhidmatlah kepada suami yg nescaya pahalanya sama dgn ibadat2 org lelaki”.
  42. Seorang wanita yg memerah susu ternakannya dengan membaca “Bismillah” akan didoakan oleh binatang itu dgn doa keberkatan.
  43. Seorang wanita yg menguli tepung dengan membaca “Bismillah”, maka rezekinya akan d berkati oleh Allah SWT.
  44. Seorang wanita yg menyapu lantai dengan berzikir kepada Allah SWT akan mendapat pahala seperti menyapu lantai di Baitullah.
  45. Sabda Rasulullah SAW  : “Wahai Fatimah, utk setiap wanita yg mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan membinakan 7 parit di anatara dirinya dgn api nerka. jarak di antara parit itu ialah sejauh langit dan bumi.
  46. Sabda Rasulullah SAW : ” Wahai Fatimah, setiap wanita yg memintal benang akan dicatatkan oleh Allah SWT perbuatan baik untuknya sebanyak utas benang yg dipintalnya dan memadamkan 100 perbuatan jahatnya “
  47. Sabda Rasulullah SAW : ” Wahai Fatimah, setiapa wanita yg meminyakkan rambut anaknya, menyikatkannya, mencuci pakaian dan memandikan mereka, akan di catatkan oleh Allah SWT   untuknya pekerjaan baik sebanyak helaian rambut mereka dan memadamkan sebanyak itu pula pekerjaan jahat mereka dan menjadikan dirinya kelihatan berseri di mata org yg memerhatikannya “
  48. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.
  49. Sabda Rasulullah SAW : ” Wahai Fatimah, setiap wanita yg meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong misai dan mengeratkan kukunya, akan di beri minum oleh Allah SWT dari sungai2 di syurga serta diringankan sakaratul maut untuknya oleh Allah SWT. dia akan mendapati kuburnya menjadi sebuah taman daripada taman2 syurga dan dicatatkan leh Allah SWT baginya pelepasan dari api neraka dan selamatlah ia melintasi Titian Shirat
  50. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat,tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...